BLOG

Perspective, opinii, solutii si raspunsuri pentru provocarile tale<

Ce fac pentru a fi relaxat, spontan și sigur pe mine în interviul de angajare?

Vocea tremurândă, înroșirea feței, transpirația, bâlbâiala, nodul în gât sau bătăile accelerate ale inimii sunt doar câteva dintre manifestările fiziologice care ne pot copleși în timpul unui interviu de angajare. Pe mulți dintre noi, aceste emoții ne însoțesc și în activități cu spectru mai larg – prezentarea unui proiect în fața întregii echipe, un discurs în fața unui public numeros sau chiar susținerea punctului propriu de vedere în cadrul unei dezbateri. Cât despre curajul de a te ridica în picioare în timpul unei conferințe și a pune întrebarea ce-ți măcina gândurile, nici nu mai are rost să pomenim.

Interviul-de-angajare

 

„Mă intimidez și uit ce voiam să spun”, „Nu mă pot aduna, devin incoerentă”, „Mâinile și picioarele îmi tremură involuntar”, „Abia scot un cuvânt, parcă sunt limbut” sunt mărturisiri ale persoanelor ce au trăit pe propria lor piele teama de a vorbi în public sau într-un cadru formal.

Am întâlnit persoane bine pregătite profesional, având joburi neînsemnate sau salarii modeste pentru că nu au știut cum să se vândă. Și, mai ales, nu au reușit să afișeze acea siguranță de sine, pe care companiile o consideră un must, în special pentru pozițiile de manage-ment, vânzări, customer service etc. În cadrul unui interviu de angajare, temerile capătă forme diverse: teama de ridicol, teama de a pierde o miză mare, teama de a nu fi validat. „Dacă o să pară că vorbesc neîntrebat?”, „Dacă răspunsul meu va fi ca nuca-n perete?”

De cealaltă parte, recrutorii se lasă greu convinși când au în față un candidat ce turuie fără oprire, cu aere de arogant. Sau unul care mormăie lipsit vlagă, privindu-și pantofii.

Pentru a fi convingător și a scăpa de stresul asociat interviului, nu trebuie sa deții un har aparte. Dar trebuie să te pregătești. Aleg să las deoparte clișeele: „Vino cu 15 minute mai devreme”, „Pregătește-ți hainele cu o zi înainte” sau „Evită machiajul puternic și fusta prea scurtă” – sunt foarte importante, dar cumva evidente. Prefer să ne concentrăm pe atitudinea din timpul interviului și pregătirea anterioară acestuia. Deși internetul e plin de soluții, experiența practică îmi demonstrează că oamenii încă mai bâjbâie în a le aplica. Rețineți cinci elemente esențiale în pregătirea unui interviu.

Culege informații despre compania respectivă. Caută să definești în cuvinte proprii identitatea acesteia – misiunea, valorile, produsele, serviciile, clienții de bază, obiectivele. Acest lucru te va ajuta să scapi de sentimentul de inferioritate și să te poziționezi ca partener de discuție. Dacă știi dinainte numele intervieva-torului, utilizează Linkedin și alte instrumente social media pentru a-i vizualiza profilul. Simplul fapt că știi cum arată persoana care-ți va pune întrebări poate scădea intensitatea emoțiilor.

Documentează-te asupra întrebărilor- cheie și a modului în care este recomandat să răspunzi. În general, prin intermediul întrebărilor îți sunt testate cunoștințele tehnice (hard skills) dar și abilități esențiale (soft skills), cum ar fi: lucrul în echipă, aptitudinile de lider, abilitățile de time management, adaptabilitatea și gândirea creativă. Fii pregătit să oferi exemple pentru fiecare categorie de întrebări în parte. Menționează, spre exemplu, care a fost contextul în care ai demonstrat gândirea creativă, cum ai acționat, ce rezultate ai avut, ce ai învățat.

Examinează postul/poziția pentru care aplici. Folosește site-uri precum onetoline.com care sunt un fel de nomenclatoare de meserii. Găsești acolo cunoștințele, competențele, abilitățile și sarcinile fiecărui post în parte. Corelează-le cu profilul tău. Însușește-ți cuvintele-cheie menționate. Ele te vor ajuta să spui mult în puține cuvinte, să nu te pierzi în detalii și implicit să scapi de răspunsul jenant „Aaaa, cum să vă explic?!”

Pregătește-ți o listă cu întrebări proprii. „Care este următorul pas în procesul de angajare ?”, „Câți oameni lucrează în acest department ?”, „Când mă pot aștepta să aud vești de la dv.?”

Adoptă o atitudine deschisă, pozitivă, optimistă. Ascultă și nu întrerupe. Privește-l în ochi pe cel care-ți vorbește. Zâmbește și afișează entuziasm.

Sursa: https://www.avantaje.ro/articol/ce-fac-pentru-a-fi-relaxat-spontan-si-sigur-pe-mine-in-interviul-de-angajare